Foren-Übersicht
Startseite
Aktuelle Zeit: 19. Juli 2025 15:29

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde




Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 7 Beiträge ] 
Autor Nachricht
 Betreff des Beitrags: Crankshaft balancing factor for ETZ
BeitragVerfasst: 9. März 2017 21:15 
Offline
Benutzeravatar

Registriert: 17. Juni 2009 22:04
Beiträge: 23
Themen: 7
Wohnort: Miedzychod/Poland
Alter: 42
Hello,

I'm looking for factory papers about crankshaft balancing factor they used for ETZ 150 and 250. Some manufactures writes it in service manual, even DKW/MZ did it at the begining as I remember but for ETZ models they didn't. I do not have any oryginal crankshaft with complete new piston with oryginal bearing to weight that and calculate, but even with oryginal parts there could be a difference becouse of inaccurate manufacturing proces. It's good to know, what was the designed percentage.

Hope in Germany you have this knowledge somewhere and it's not gone forever.

Greets
Roman


Fuhrpark: MZ ETZ 150/91, MZ 500 Tour/94

Nach oben
 Profil Position des Users auf der Mitgliederkarte  
Mit Zitat antworten  
BeitragVerfasst: 9. März 2017 21:23 
Offline

Registriert: 3. August 2007 13:53
Beiträge: 810
Themen: 15
Wohnort: Glauchau
Alter: 40
For ETZ250 balancing is a problem. You have to increase the weight of the crankshaft if you use the original piston.
For detailled information ask Steffen Uhlmann from ORP --> mail to www.oldtimerracingparts.de He is an expert for balancing crankshafts (my point of view)

Best regards!


Fuhrpark: TS150/1985, TS250A/1980, Jawa 354/6 /1960, PAV40, DKW KS200/1938, Skoda 105L/1983, Wartburg 353W/1985, HP500.01.01/1985

Nach oben
 Profil Position des Users auf der Mitgliederkarte  
Mit Zitat antworten  
BeitragVerfasst: 9. März 2017 21:41 
Offline
Benutzeravatar

Registriert: 17. Juni 2009 22:04
Beiträge: 23
Themen: 7
Wohnort: Miedzychod/Poland
Alter: 42
Thanks for the link. But generally I do not want to change balancing of the crank. It's designed to be at specyfic balance factor for example polish bike shl have 35%, sfm junak 350 have 68%, jawa 250 - 72%. As they did in MZ, this designed balance factor by engine designer is a mystery becouse the do not write it in service manual. Measured value could not be accurate, becouse of imperfections and tolerances of parts.


Fuhrpark: MZ ETZ 150/91, MZ 500 Tour/94

Zuletzt geändert von intr am 9. März 2017 21:44, insgesamt 1-mal geändert.

Nach oben
 Profil Position des Users auf der Mitgliederkarte  
Mit Zitat antworten  
BeitragVerfasst: 9. März 2017 21:42 
Offline
Benutzeravatar

Registriert: 26. Januar 2012 17:47
Beiträge: 623
Themen: 9
Bilder: 17
Wohnort: 38889 Blankenburg & 39114 Magdeburg
Alter: 34
hey roman,

look at this.

It seems as if there are various balancing factors on original crancshafts. In this thread, you can read values from 10% to 32% for ETZ250.
The advice from user smu (professional) is to choose 50% for ETZ250.
An original factory paper is not known. Christof doesn't upload any papers in this thread. So you can be sure, there are no papers.

_________________
Viele Grüße,
Robin


Fuhrpark: ETZ 250/Bj '84, S50 Bj '79, Wartburg 353W Bj '88, VW Golf IV Variant 1.6 FSI/Bj 2003

Nach oben
 Profil Position des Users auf der Mitgliederkarte Persönliches Album  
Mit Zitat antworten  
BeitragVerfasst: 9. März 2017 22:54 
Offline
Benutzeravatar

Registriert: 17. Juni 2009 22:04
Beiträge: 23
Themen: 7
Wohnort: Miedzychod/Poland
Alter: 42
It leaves a question "why they did it that way" unanswered and open forever ;)

Thank for your reply. I know something more now :)


Fuhrpark: MZ ETZ 150/91, MZ 500 Tour/94

Nach oben
 Profil Position des Users auf der Mitgliederkarte  
Mit Zitat antworten  
BeitragVerfasst: 10. März 2017 06:28 
Offline
Benutzeravatar

Registriert: 18. Dezember 2006 11:30
Beiträge: 4468
Themen: 51
Bilder: 5
Wohnort: Neubiberg b. München
I know: They did it that way, to minimize vibrations in footpegs and handlebars. The factor the junak has, is quite normal for a more or less vertical zylinder in a closed-slope-style frame, and a stiff mounted engine (without rubber-blocks like ETZ)
For the ETZ-Engine can turn around a pivot at the rear-mount, and is hanging on a rubber-block with the cylinder, balancing-factorshould only compensate horizontal forces.

Cheers,
Hans


Fuhrpark: Viel zu viele verschiedene Mopeds...

Nach oben
 Profil Position des Users auf der Mitgliederkarte Persönliches Album  
Mit Zitat antworten  
BeitragVerfasst: 10. März 2017 08:49 
Offline
Benutzeravatar

Registriert: 17. Juni 2009 22:04
Beiträge: 23
Themen: 7
Wohnort: Miedzychod/Poland
Alter: 42
hiha hat geschrieben:
I know: They did it that way, to minimize vibrations in footpegs and handlebars.

This is the point for sure, but when I said "mystery" I meant designed balance factor in factory. This 68% value for junak comes from factory paper, because there are available fortunately. If you took oryginal crank and measure it, you will have result for example from 40% to 80% becouse of wide tolerence... That's the point. Research must be done about who worked there at the time, still lives and could still remember that. All engineers could not be dead till now...

In junak for example as far I as know the history of it, they made a crank with changeable balance factor. They could made a difference just by taking a cylinder with head off. And they do a lot of experiments and pick up 68% value that way. That's the value that gives best feeling for a rider. Of course in practice it wasn't that great becouse manufactured cranks were poor quality and the real value was way off this 68% sometimes but the research was done and when you balance your crank or make new with this 68%, you will have a result in smoothest possible engine feeling in junak's frame.. I'm pretty sure they did it that way in MZ factory, and the best value, in the opinion of an engine designer was picked. This value is a key here ;)


Fuhrpark: MZ ETZ 150/91, MZ 500 Tour/94

Nach oben
 Profil Position des Users auf der Mitgliederkarte  
Mit Zitat antworten  
Beiträge der letzten Zeit anzeigen:  Sortiere nach  
Ein neues Thema erstellen Auf das Thema antworten  [ 7 Beiträge ] 

Alle Zeiten sind UTC + 1 Stunde


Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 3 Gäste


Du darfst neue Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst Antworten zu Themen in diesem Forum erstellen.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht ändern.
Du darfst deine Beiträge in diesem Forum nicht löschen.
Du darfst keine Dateianhänge in diesem Forum erstellen.

Suche nach:
Impressum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Deutsche Übersetzung durch phpBB.de